بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (به انگلیسی: Digital marketing) نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوریهای دیجیتال و عمدتاً در اینترنت از جمله تلفنهای همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام میشود. این نوع از بازاریابی تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاعرسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچیها باز کردهاست.
شبانهروزی و بیوقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پُر رنگتر میشود.
درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی میباشد.
بازاریابی اینترنتی چگونه میتواند به ارتقای برند شما کمک کند؟
هر بنگاه اقتصادی برای جذب بیشتر مشتریان بالقوه و ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان و خریداران در فضای مجازی، نیازمند استراتژیهای بازاریابی اینترنتی و تاکتیکهای آنلاین مارکتینگ میباشد. با وجود ابزارهای گوناگون برای بازاریابی اینترنتی و تکنیکهای متفاوت آنلاین مارکتینگ، تنها یک انتخاب هوشمندانه میتواند شما را در بازارهای رقابتی امروزه به موفقیت برساند.
اولین قدم برای موفقیت کسبوکار شما، انتخاب یک استراتژی بازاریابی اینترنتی مشخص برای فعالیتهای برند شما در فضای مجازی است.
بازاریابی اینترنتی و اهمیت آن
جمعآوری و تحلیل اطلاعات، تقسیم بندی مشتریان و مخاطبین بر اساس چگونگی فعالیت آنها در فضای مجازی، تجزیه و تحلیل رقبا، گسترش ارتباط با مشتریان و ارتقای برند، از جمله مزیتهایی است که بنگاهها را تشویق میکنند بودجهی بیشتری را برای فعالیتهای بازاریابی اینترنتی اختصاص دهند.
سه مزیت اصلی بازاریابی اینترنتی:
بازاریابی اینترنتی کمهزینه است.
بازاریابی اینترنتی، در مقایسه با روشهای بازاریابی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و مجلههای تبلیغاتی، صرفهی اقتصادی بیشتری دارد.
انجام فعالیتهای بازاریابی اینترنتی به زمان و مکان خاصی وابسته نیست و به مخاطبین هدف شما این امکان را میدهد که تحت شرایط زمانی و مکانی مطلوب خودشان با برند شما ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی اینترنتی فرصتهای بیشتری را برای ارتقای برند شما فراهم میسازد.

ابزارهای بازاریابی اینترنتی، امکان دسترسی به طیف گستردهای از مشتریان هدف را میسر میسازد.
با استفاده از بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، سمینارهای اینترنتی، ویدیوهای کوتاه و ایمیل مارکتینگهای هدفمند، میتوانید سطح آگاهی بازار هدف خود را از محصولات و خدماتتان افزایش دهید که این فرآیند منجر به گسترش ارتباط با مشتریان و برندسازی برای کسبوکار شما میشود.
بازاریابی اینترنتی امکان محاسبهی میزان بازگشت سرمایه تخصیصیافته (ROI) به فعالیتهای اینترنتی را میسر میسازد.
برخلاف بازاریابی سنتی، نرخ بازگشت سرمایهی تخصیصیافته برای فعالیتهای بازاریابی اینترنتی به راحتی قابل پیگیری است. این مزیت فوقالعادهی بازاریابی اینترنتی به شرکتها کمک میکند تا چگونگی کیفیت کمپینهای اینترنتی و کارایی آنها را محاسبه کنند.
ترافیک وبسایت، نرخ تبدیل مخاطب به مشتری (Conversion Rate)، تعداد اشتراکها (Subscriptions) و تعداد صفحات بازدیدشده مثالهایی از سنجش بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی اینترنتی هستند که با توجه به اهداف کمپینهای بازاریابی اینترنتی در نظر گرفته میشود.

خدمات بازاریابی اینترنتی :
بازاریابی نفوذی
بازاریابی نفوذی نوعی بازاریابی اینترنتی قابلسنجش و یکپارچه است. در این نوع بازاریابی اینترنتی، مشتریان هدف شما از همان ابتدای آشنایی با برندتان از طریق موتورهای جستجوگر، با یک تجربهی متفاوت از برند شما روبرو میشوند، تا آنجایی که خدمات و محصولات شما را با دوستان خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
رویکرد بازاریابی نفوذی با تمرکز بر استراتژیهای فروش و بازاریابی، از اطلاعرسانی و جذب مخاطبین هدف و تبدیل آنها به مشتریان بالقوه، تا تبدیل آنها به مشتریان وفادار را به طور یکپارچه در بر میگیرد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در مقایسه با دیگر استراتژیهای بازاریابی اینترنتی، رویکردی با صرفهتر است که با تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند، مرتبط و مستمر منجر به جذب مشتری هدف و هدایت او به سمت خرید میشود و تا رسیدن به عملکردی سودآور، آنها را حفظ کند.
بازاریابی محتوا باید به صورت مداوم و یکپارچه با سایر استراتژیهای بازاریابی و برندینگ کسبوکار در نظر گرفته شود.
بازاریابی محتوایی بر خلاف تبلیغات ناخواستهی اینترنتی، یکی از مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی اینترنتی است، که بدون تشویق مستقیم مشتری به خرید، بصورت غیرمستقیم با وی ارتباط برقرار کرده و او را به سمت خرید سوق میدهد.
بازاریابی محتوا با اطلاعرسانی و آگاهسازی مخاطبین هدف از برند مورد نظر، موجب افزایش سطح آگاهی از برند و ارتقای کسبوکار میشود. این روش بازاریابی در مقایسه با سایر استراتژیهای بازاریابی اینترنتی، روشی اقتصادی است که با افزایش مشتریان بالقوه و بالفعل موجب رشد برند شما در بازار هدف میشود.
بازاریابی اینترنتی به وسیلهی موتورهای جستجوگر
یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی پرداخت وجه و یا مبالغی به موتورهای جستجوگر برای ظاهر شدن آدرس وبسایت شما در صفحات اول موتورهای جستجوگر میباشد.
در این نوع بازاریابی اینترنتی تبلیغات شما در مقابل چشمان مشتریانی قرار میگیرد که آمادهی خرید هستند؛ به عبارت دیگر، بازاریابی اینترنتی از طریق موتورهای جستجوگر، به معنی دیدهشدن بیشتر توسط بازدیدکنندگان هدف و افزایش ترافیک وبسایت است.
تاکتیکهای بازاریابی اینترنتی ما از طریق موتورهای جستجو شامل تبلیغات کلیکی (PPC)، ثبت در دایرکتوریها و بهینهسازی برای موتورهای جستجوگر است که باعث افزایش و بهبود رتبهی وبسایت شما بر اساس جستجوی کلمات کلیدی معینی میشود.

بازاریابی اینترنتی با استفاده از شبکههای اجتماعی

بازاریابی اینترنتی شبکههای اجتماعی می تواند به میزان قابلتوجهی مخاطبین شما را افزایش دهد. در این نوع بازاریابی اینترنتی باید تعاملات میان کاربران با برند خود را دنبال کنید تا نیازهای اصلی آنها را بشناسید.
محتواهای تهیهشده بر اساس این نگرش، به ارتقای برندهای موجود در شبکههای اجتماعی کمک میکند. مفهوم اصلی بازاریابی شبکههای اجتماعی افزایش تعاملات مشتریان بالقوه با برند می باشد و عواملی مانند کیفیت پستها، ویژگیهای مخاطبین هدف و تصاویر جذاب موجب گسترش این تعامل با مشتریان میشود.
هدف ما از این نوع بازاریابی اینترنتی این است که تصویر برند و پیام تجاری شما را برای همیشه در صفحات مختلف شبکههای اجتماعی ماندگار کنیم؛ از ابتدای حضور مؤثر در شبکههای اجتماعی گرفته تا تولید محتوا، بلاگینگ و ایجاد ارتباط.
تجزیه و تحلیل بازاریابی اینترنتی
وبسایت شما میتواند همانند یک بازاریاب حرفهای تماموقت به معرفی برند شما بپردازد؛ بنابراین آنالیز و تحلیل چگونگی تعامل مخاطبین و مشتریان با وبسایت و سایر فعالیتهای بازاریابی اینترنتی شما باید به طور مستمر انجام شود.
واقعیت این است که تنها با گسترش وبسایت و تولید و نشر محتوا نمیتوان به فروش بیشتر یا رشد کسبوکار رسید، بلکه لازم است همهی فعالیتها و کمپینهای بازاریابی اینترنتی تجزیه و تحلیل شوند.
از طریق آنالیز فعالیتهای بازاریابی اینترنتی میتوان، میزان اثربخشی هر کدام از این فعالیتها را بررسی کرد و از چگونگی فعالیتهای اینترنتی بازدیدکنندگان مطلع شد. آنالیز فعالیتهای بازاریابی اینترنتی به شما کمک میکند تا شیوهی انتخاب محصولات و خدمات توسط مشتری را درک کنید، فرصتها و تهدیدهای احتمالی برند خود را در فضای مجازی شناسایی کرده و در صورت لزوم اثربخشی فعالیتهای بازاریابی اینترنتی را تقویت کنید.